زمان جاری : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 9:59 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 514
نویسنده پیام
bahramr آفلاین

wwe
ارسال‌ها : 22
عضویت: 13 /4 /1391
سن: 17


مقاله 6

خطر لینک
شما باید هوشیار و حساس باشید؛ و فقط به آن سایت هایی لینک بدهید که اعتباری همسان اعتبار شما دارند.
هرچند لینک ها ابزار ارزشمندی برای ارائه خبر و گزارش هستند، ولی خطرات بالقوه زیادی به همراه دارند. شما هیچ کنترلی روی محتوای مطالبی که به آنها لینک می دهید، ندارید. شاید شما هنگام نوشتن خبر به صفحه مناسبی لینک می دهید، ولی از کجا معلوم که گرداننده سایت لینک یافته، در آینده چیز دیگری در آن صفحه نگذارد؟
آگهی دهندگان هم می توانند از این لینک ها بهره ببرند. خبرنگاران برای بررسی دوباره این لینک ها به ندرت برمی گردند. گاه ممکن است یک شرکت غیر متعهد وقتی دریابد که شما صفحه ای را به سایت خود لینک داده اید، آن را به سوی یک صفحه تجاری هدایت کند. بنا بر این با هوشیاری تنها به سایت های مورد اعتمادی لینک دهید که اعتباری همسنگ اعتبار سایت شما دارند.
سلیقه و شایستگی هم حائز اهمیت است. اگرچه اکثر سایت ها با عباراتی نظیر "این سایت مسئول محتوای سایت های دیگر نیست" خود را مصون نگه می دارند، ولی شما باید در مورد شایستگی یا عدم شایستگی سایت هایی که با سایت شما مرتبط می شوند، تحقیق کنید.
بررسی محتوای سایت لینک یافته از لحاظ ذوق، سلیقه و کیفیت و مطابقت آن با معیار های کیفیت که شما در سایت خود اعمال می کنید، محک خوبی است.

زدودن جزئیات دست و پا گیر
در خبرنگاری اینترنتی زدودن اضافات و جزئیات دست و پا گیر برای آشکار کردن اصل خبر، یک هنر است.
به آسانی ممکن است چنان در داستان فرو روید، که در میان انبوهی از جزئیات سردرگم شوید و توجه‌ شما از نکته مهم خبر منحرف شود. گاهی خبرنگاری که مطلبی می نویسد، ممکن است آنقدر خود را به نکات آن نزدیک بداند که اصل مطلب را فراموش کند.
گاه خبرنگاران با جاهای زیادی تماس می گیرند، دنبال اطلاعات پیش زمینه ای فراوانی می گردند، یا آنقدر با موضوع دخیل می شوند که زاویه واقعی خبر را نادیده می گیرند. ذهنشان، همانند میزکارشان، آکنده از اطلاعات می شود.
هنر روزنامه نگار اینترنتی این است که با زدودن جزئیات دست و پاگیر، هسته خبر را آشکار کند.
بیشتر وقت ها سردبیر یا مسئول سایت به خبرنگاران کمک می کند؛ ولی اگر تنها هستید، باید مرتبا از خود بپرسید که مطلب درباره چیست، چه رخ داده، چرا اهمیت دارد، چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد، چگونه تاثیر می گذارد و احتمالا بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد.
نکات پیچیده را کنار بزنید و به سراغ نکات اساسی بروید. کدام جمله کل خبر را خلاصه می کند؟ در سراسر خبر یا گزارش، جملات را کوتاه و صریح بنویسید. آنچه را درباره خبر می دانید، فهرست وار بنویسید. کلمات پرطمطراق را بکار نگیرید. شما برای آگاه کردن مردم عادی می نویسید، نه برای فخر فروشی به همتایان خود
.
شاخ و برگ دادن به جزئیات
گاه اتفاق می افتد که شما نکات بسیار اندکی درباره خبر دارید ولی باید چیزی درباره آن بنویسید. خبری جاری را باید به هنگام کنید و شاید فقط یک نکته تازه برای افزودن داشته باشید.
در این صورت، وظیفه شما عکس موقعی است که جزئیات دست و پاگیر را کنار می زنید. در چنین شرایطی، ناگزیر می شوید نهایت بهره را از حداقل جزئیات ببرید.
این کار نیز خودش یک هنر است. نباید با آب و تاب دادن غیر صادقانه، اهمیت موضوع را کمرنگ کنید، ولی می توانید با بازگویی واضحات در بستر خبری که تازه مخابره شده، ارزشی واقعی به خبر خود ببخشید. همچنین می توانید نقل قولی از یکی از خبرنگاران متخصص سازمان خبری خود ذکر کنید. این کار به اخبار شما ارزش منحصر به فرد می بخشد. رمز کار این است که آخرین تحول را - حتی اگر یک جمله هم که باشد - در صدر تحولات جاری بگذارید.
هدف این نیست که سخن پردازی کنید، باید دریابید که مردم عادی به چه اطلاعاتی نیاز دارند، آنگاه با استفاده از اطلاعات موجود در میان مطالب سازمان خبری خود به این نیاز ها پاسخ بگویید.
با بیان صرف واضحات، هوش خوانندگان را دست کم نگیرید؛ در عین حال با نگفتن جزئیات اساسی، خبر را کم ارزش نکنید. فقط با حفظ توازن معقول می توان با افزودن تنها یک نکته جدید یک خبر جدید با محتوی نوشت.

فشرده کردن نکات پیچیده
بیشتر وقت ها وقتی خبری تازه مخابره می شود، اکثر خبرنگاران کمابیش می‌دانند چه می‌خواهند بنویسند. ولی گاه هر چه اطلاعات بیشتری در جریان نوشتن خبر به دست می آید، کار خلاصه کردن نکات مهم در یک متن خبری کوتاه دشوارتر می شود.
این دشواری به ویژه در مورد اخبار اقتصادی، فنی و علمی پیش می آید. اصطلاحات این گونه حوزه ها گاه مملو از کلمه های نا آشناست.
مفاهیم این اصطلاحات، گاهی آن قدر پیچیده و گسترده اند که تهیه و تنظیم خبری روان و مناسب درک کاربران بسیار دشوار است.
هنگام رویارویی با این گونه اخبار تا جایی که می توانید نکات پیچیده را با استفاده از کلمه ها و اصطلاحات روان و در خور فهم ارائه کنید. همیشه خود را جای مخاطبان تصور کنید و دریابید که تا چه اندازه نوشته های خود را می فهمید. نوشته شما باید برای مردم عادی قابل درک باشد.
اگر مفهومی را درک نمی کنید، آن را در مطلب خود نیاورید. اگر فکر می کنید جمله ای نامفهوم است، از آن استفاده نکنید.
کاربران به وب سایت شما مراجعه می کنند تا بفهمند در دنیا چه می گذرد. وقتی روی مطالب سایت شما کلیک می کنند، توقع دارند شما در مورد رویدادهایی که برای مخاطبان اهمیت دارد، تحقیق، کاوش و تجزیه و تحلیل کرده و به نتایجی رسیده باشید.
وقتی خوانندگان روی سایت شما کلیک می کنند باید برای پرسش های خود در مورد یک خبر خاص پاسخ بیابند؛ نه اینکه سوالات بیشتری در ذهنشان ایجاد شود.
آنها هرگز نباید مطلبی را در وب سایت شما بخوانند و حس کنند که بر معلوماتشان افزوده نشده است.
مطالب را در حد فهرست کردن اجزای اصلی آن فشرده کنید. چه اتفاقی افتاده که خبر شده است؟ وضعیت قبلا چطور بود؟ این تحول جدید چه تبعاتی دارد؟ چه کسی یا کسانی در پشت آن قرار گرفته یا قرار گرفته اند؟ چرا این کار را کرده اند؟ چه وقت این کار را کردند؟ چه کسی تحت تاثیر قرار می گیرد؟ مسئله چطور حل و فصل می شود؟
بیشتر وقت ها کار شما این است که پیچیده ترین مطالب را به مطلبی جمع و جور، روان، روشن و دارای مفهوم تبدیل کنید.

گزارش های خبری
گاه از شما خواسته می شود به جای خبر، یک گزارش خبری برای وب سایت بنویسید. گزارش خبری نسبت به خبر، محصولی متفاوت است. در "خبر" صرفا نکات اصلی یک واقعه خبری ارائه می شود؛ اما یک "گزارش"، بیشتر از تجزیه و تحلیل نکات خبر تشکیل می شود. شما باید این تحلیل را در چارچوب تحولات بگذارید تا کاربر آن را بهتر درک کند.
معمولا گزارش خبری برای انتشار در کنار یک خبر نوشته می شود. از همین رو، برقراری لینک میان مطالب مرتبط اهمیت دارد. معمولا خبر اصلی به گزارش خبری لینک زده می شود و نکات برجسته گزارش را می توان، همان گونه که پیشتر آموزش داده شد، در کادری در دل خبر آورد.
یک گزارش خبری، هم می تواند به همه پرسش های مطرح شده در خبر پاسخ دهد، هم می تواند روی یک موضوع متمرکز شود و هم می تواند پرسشی بی پاسخ باشد تا خوانندگان را برای فکر کردن در مورد موضوعات خبر ترغیب کند. برای نوشتن گزارش خبری، لازم نیست پاسخ همه سوالات را بدانید، ولی به یک مقدمه و یک نتیجه گیری نیاز دارید.
در ارائه گزارش های خبری نیز به کارگیری روش هایی مانند گنجاندن کادری برای نکات برجسته، گاهشمار یا نقل قول و غیره می تواند مفید باشد

یکشنبه 12 شهریور 1391 - 10:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :