زمان جاری : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 5:35 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



تعداد بازدید 444
نویسنده پیام
bahramr آفلاین

wwe
ارسال‌ها : 22
عضویت: 13 /4 /1391
سن: 17


مقاله 4

نکات اصلی را بگویید، بدون آب و تاب
همانطور که پیشتر توضیح داده شد، زمانی تصور می شد که روزنامه نگار اینترنتی می تواند هر چقدر مایل است، بنویسد. آن زمان دیگر گذشته است.
در دنیای رسانه ای که بسیاری از سازمانهای خبری در آن برای چندین خروجی، محتوا تولید می کنند، روزگار قلمفرسایی به سر رسیده است.
کاربران اغلب برای دسترسی به اینترنت باید وقت صرف کنند و برای همین از شما انتظار ندارند که نکات اصلی خبر را با آب و تاب بگویید یا با صنایع ادبی بیارایید.
وظیفه شما این است که نکات خبر را به کارآمدترین و موثرترین شیوه به کاربران عرضه کنید، نه این که آن نکات را با سخن پردازی مخدوش کنید. از جانب دیگرکسانی که به سایت شما مراجعه می کنند، دوست ندارند روی اخباری کلیک کنند که چیزی بیشتر از تیتر و خلاصه خبر برای گفتن ندارد.
وقتی مخاطبان اخبار سایت شما را از طریق موبایل دریافت می کنند، دوست ندارند این اطلاعات به جای کمک به درک خبر، تنها هزینه تماس آن ها را افزایش دهد.

گرافیک
به کمک گرافیک می توان نکات اساسی خبر را چنان چشمگیر ارائه کرد که در یک نگاه، کاربر اطلاعات را دریافت کند.
البته گرافیک نمی‌تواند جای متنی شیوا را بگیرد، ولی چنانچه در خبر یا گزارش گنجانده شود، می‌تواند نکات مهم آن را برجسته کند.
یکی از سایت های خبری بزرگ، در مورد زیردریایی روسی "کورسک" که در اوت سال ۲۰۰۰ میلادی غرق شد، صفحه اینترنتی ویژه ای راه اندازی کرد.
در این صفحه ویژه، دو طرح گرافیکی گذاشته شد که دو نکته مهم را در دو تصویر ساده بیان می کرد. یکی "کورسک" را کنار تصویر یک جمبوجت نشان می داد و دیگری این زیردریایی را در بستر دریا کنار برج ایفل به تصویر کشیده بود. بدین ترتیب، کاربر به روشنی می توانست از اندازه این شناور اطلاع یابد و بفهمد در چه عمقی از دریا افتاده است.
گرافیک جای کلمات را نمی گیرد بلکه به کاربر کمک می کند تا ارقام، نکته های دقیق و واقعیت های پیچیده را راحت تر بفهمد.

عکس و شرح عکس
عکس، به ویژه تصاویری که در صفحه نخست و صفحه اصلی هر بخش به کار گرفته می شود، می تواند کاربر را به خواندن مطلب وسوسه کند.
تصاویری که سر و شانه را نشان می دهد، انتخاب چندان مناسبی نیست، هرچند در برخی مطالب، مانند ملاقات های سیاسی، چاره دیگری نیست.
عکس می تواند به تاثیرگذاری اخبار و گزارش های شما قدرت زیادی ببخشد. بهترین تصاویر آن هایی هستند که کاربر را میخکوب می کنند.
عکس باید رو به داخل صفحه باشد. اگر در وب سایت خود تصاویر را سمت راست مطلب می‌گذارید، سوژه عکس نباید به راست نگاه کند، چون نگاهش به بیرون است، نه به داخل صفحه.
اگر برای سازمان رادیویی و تلویزیونی بزرگی کار می کنید و به تصاویر ویدئویی دسترسی دارید، هنگام گرفتن یک تصویر ثابت از تصاویر متحرک بسیار دقت کنید.
برخی تصاویر که به عنوان تصاویر متحرک کاملا قابل قبول هستند، ممکن است به عنوان تصویر ثابت در وب سایت، تکان دهنده و توهین آمیز باشند.
یادتان باشد تصویری که همراه متن خبر یا گزارش استفاده می کنید، برای مدتی طولانی تر مقابل چشم کاربر می ماند.
شرح عکس باید درک متن را تقویت و توجه کاربر را جلب کند. اما شرح عکس برچسب کالا نیست؛ نباید چیزی را که واضح است بازگوید. نگارش شرح عکس و تیتر دشوارتر از نوشتن سایر متن هاست. اگر دچار لغزش شوید، اعتبار خبری سازمان شما آسیب می بیند.
شرح عکسی را که نوشته اید، چندین بار بخوانید. شرح عکس و تیتر مبهم، خطری واقعی برای وب سایت است. ممکن است کلمات شما سوء تعبیر شود یا سوء تفاهم ایجاد کند؛ در این مورد فکر کنید. اگر شک و تردیدی دارید، آنها را بازنویسی کنید؛ به جای کلمه های مبهم و پیچیده، کلمات ساده تری قرار دهید.
هدف این نیست که نشان دهید زیرک هستید. زیرک بودن شما ممکن است مخاطب را سردرگم کند. هدف این است که متنی صریح و روشن بنویسید و توجه خواننده را جلب کنید تا خبر را بخواند و بر معلوماتش بیافزاید.

سرقت ادبی
هرگز محتوای سایت دیگری را به نام سایت خود منتشر نکنید. این کار نه تنها غیر اخلاقی، بلکه فوق العاده خطرناک است. اگر نمی توانید مطمئن شوید همه نکات و جزئیات خبری، از منابع خودتان یا از خبرنگاران سازمان خبری شما به دست آمده، از گنجاندن آن در اخبار و گزارش ها خودداری کنید.
سرقت ادبی به کمک رایانه و اینترنت بسیار آسان است. شاید طراحی صفحات با الهام از سایت های دیگر چندان ناشایست نباشد، ولی سرقت جزئیات مطالب خبری هرگز پذیرفتنی نیست.
صرف نظر از نادرست بودن، سرقت ادبی سبب می شود که شما اعتبار خبری خود را به جزئیاتی گره بزنید که از درستی آن ها مطمئن نیستید. وقتی جمله ای می نویسید و در وب سایت منتشر می کنید، تصور مخاطبان این است که سازمان خبری متبوع شما درستی مطلب را تایید کرده است. از همین رو، سرقت ادبی، ریسک بزرگی هم از نظرشخصی و هم از نظرحرفه ای است.
تنها مطالبی را منتشر کنید که می‌دانید درست است و می‌توانید از درستی آن دفاع کنید.

سرعت یا دقت
وقتی خبری منتشر شده و اطلاعاتش در اختیار عموم قرار گرفته، اغلب رسانه ها برای پیش دستی در مخابره آن با هم وارد رقابت می‌شوند. تلاش برای پیروزی در این رقابت، ارزشمند است؛ تنها به این شرط که تمام نکات اساسی خبر را داشته و از صحت آن مطمئن شده باشید.
اگر برای پیش دستی خبری را قبل از دیگران منتشر کنید و سپس ناگزیر شوید آن را بردارید، کاربران متوجه می شوند که شما اشتباه کرده بودید. ولی به ندرت متوجه می‌شوند که شما خبر دقیق را پیش از رقبایتان داده اید و شاید حتی به این موضوع اهمیت هم ندهند.
به شایعات نپردازید. هرچقدر هم پرداختن به جزئیات مبهم واقعه وسوسه انگیز باشد، تنها به نکات قابل تایید تکیه کنید.
می توانید به کاربران اطلاع دهید که چیزی در حال وقوع است. درج جملاتی نظیر "تازه ترین اخبار حاکی است ..." در تیکر سایت قابل قبول است. اما اگر خبرنگارتان در صحنه حاضر نیست و اطلاع کافی ندارید، از پرداختن به جزئیات پرهیز کنید.
ابراز نظر و دیدگاه
در تمام اشکال روزنامه نگاری، نقش خبرنگار ارائه واقعیت هاست. وظیفه شما افزودن اظهار نظر نیست و قطعا شما وظیفه ندارید دیدگاه خود را ابراز کنید.
اگر شما خبرنگاری هستید که حوزه و تخصص خاصی دارید، می‌توانید درباره اتفاقات در حوزه و تخصص خود اظهار نظر کنید؛ ولی اکثر روزنامه نگاران اینترنتی که در سایتهای خبری عمومی کار می کنند، نباید اظهار نظر کنند.
اظهارات و دیدگاه ها را باید به صاحب آن نسبت داد و نباید طوری در تار و پود خبر بافت که گویی حقیقت است. آوردن این نظرات و دیدگاه ها تنها زمانی قابل توجیه است که توسط فردی دخیل در ماجرا ابراز شده باشد. اما نقل قول های معتبری که نظر یا دیدگاهی را بیان می کند، در روزنامه نگاری اینترنتی نقش مفیدی دارند.
شاید تصمیم بگیرید که تاثیرگذارترین نقل قول را درون کادری در دل خبر بگذارید. بدین ترتیب نه تنها متن شکسته می شود، بلکه نگاه خواننده به یکی از مهمترین عناصر خبر جلب می شود. چنین کادری نقشی درست همانند عکس ایفا می کند. به لحاظ گرافیکی خوب است که چشم خواننده روی عناصر مختلف صفحه چرخ بزند.
با این وجود، در کاربرد نقل قول ها افراط نکنید. ذکر دو نقل قول (در داخل کادر) برای یک خبر ممکن است زیاد باشد. چون ممکن است برای همان خبر عکس، طرح گرافیک یا کادری برای نکات برجسته هم داشته باشید.
متن را با این چیزها شلوغ نکنید. تنها از ابزارهایی استفاده کنید که به بیان روان خبر یا گزارش کمک می‌کند. اگر از آن ها زیاد استفاده کنید، چه بسا خواننده علاقه اش را از دست بدهد.
ابراز نظرها و دیدگاه ها، باید به گوینده آن ها نسبت داده شوند، و با اصل مطلب در هم تنیده نشوند

یکشنبه 12 شهریور 1391 - 10:55
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :